Summa sidvisningar

torsdag 21 november 2013

Sockerpasta!

Idag gjorde jag sockerpasta. Finns ju lite olika varianter att välja bland, men eftersom jag inte är så förtjust i marsipan så blir det sockerpasta.
Har sökt runt lite på olika recept. Man kan göra pastan på glycerol vilket låter lite konstigt. Frågade efter det på Apoteket och de stod som frågetecken när jag sa vad jag skulle ha det till. De sa att glycerol är till för göra något med bladen på träden, torka dom tror ja! 

Så jag valde detta receptet från http://bakgladje.blogspot.se/2010/09/hemmagjord-sugarpaste.html. Gjorde det förra gången också, blir en väldigt smidig deg. När jag gjorde tårtan med den rosa rosetten så blev rosetten och banden ganska så hårda dock efter ett tag i kylen, men ändå ätbart. 

Ca 900 g florsocker 
1/2 dl vatten
2 tsk gelantunpulver 
1,2 dl vit sirap. 


Jag rörde i gelatinet i vattnet och lät det stå en lite stund. Sedan fick det värmas över ett vattenbad tills det smälte ihop. 
I med sirapen och värm upp tills allt är helt rinnigt. 

Då är det bara att röra ner florsockert, lite i taget. När det är så pass segt att det inte går att röra mer så får man hälla ut det och knåda :)


När man är klar så ska man plasta in med plastpolie. Viktigt att sluta det tätt då den kan trorka snabbt!
Det ska vara lite kletigt när man plastar in pastan eftersom det ska svälla till sig i ganska många timmar. Kan vara bra att göra pastan dagen innan tex.

Så här ser den ut när den är klar :)
Vill man ha olika färgen är det bara att knåda in innan man använder den. 

Jag har blivit helt tårtgalen! Vilka konstverk det är igentligen. Finns en del endagskurser man kan gå i Borås eller Kungälv. Hade varit kul att lära sig! På Hotell och Restaurangprogrammet minns jag att vi bara fick lära oss att göra rosor i marsipan.

Ha en bra helg!
/ Faster Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar