Summa sidvisningar

onsdag 20 november 2013

Nya verktyg och dumleganache!

Va på Clas OhlsonClas Ohlson och köpte en sprits idag. När jag kom hem kom det fram att jag skulle få en när jag fyllde år av Henke.. Köpte även en bakmatta på IKEA, finns många bra bakgrejer där.
Är inte hel nöjd med spritsen. Ville ha en del som man kan skriva med, men det ingick inte tyvärr..
Denna kostade 199 kr och är gjord av silikon.

Idag förberedde jag även fredagens tårta. Gjorde dumleganache och hallonsylt. 


180 g dumle
3 dl grädde

Jag värmde upp grädden och la i dumlekolor i mindre bitar och rörde om tills det hade smält helt. Sedan ställde jag det i kylen för kylning, imorgon vispar jag det :)
Grädden får inte kokas.
Burk från IKEA
Gjorde även egen hallonsylt. Jag hade i:

5 dl hallon
0,5 dl vatten
1,5 dl socker.

Vatten och socker får kocka upp tills sockret smälter. Sedan häller jag i hallonen. Det får skjuda ca 5-10 minuter. 
Riktigt fint! Blir både lite sött och surt. Får bli till pannkakor nästa gång :)


Gav mig även på att göra en ljus tårtbotten och testade ett nytt recept. De jag har gjort innan har sjunkit ihop vid kanterna och lite i mitten.
Tyvärr gjorde detta receptet det med. 

Detta receptet heter "lika delar". Det menas att man använder lika mycket volym socker och mjöl som ägg.
(Tog kortet lite sent)
Jag tog 4 st ägg för en 22 cm form. Äggen kläcker jag i ett glas, sedan mäter jag upp lika mycket socker och mjöl i de andra glasen, samt 1,5 tsk bakpulver.
Sen är det som vanligt. Vispa ägg och socker fluffigt, ca 10-15 minuter och sikta i mjölet försiktigt. 
175 grader i ca 30-35 minuter.
Kakan blev fluffig och fin men kanterna drar ihop sig snabbt efter att jag har tagit ut den ur ugnen. Har kikat på ett nytt recept nu så jag får utvärdera det nästa gång :) 

/ Faster Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar