Summa sidvisningar

onsdag 27 november 2013

Fotbollstårta, steg för steg!

I det tidigare inlägget  visade jag hur jag gjorde en kupol/rund topp på tårtan. Nu har tårtan vilat sig i kylen över dagen, så ikväll var det dags för det roliga- dekorera den!! :)

Jag började med att täcka med grädde, så sockerpastan sitter fast lite mer.

Jag kavlade sockerpastan tills den va ca 3-4. Då blir den bra att täcka med. Kavlar man för tunt blir det fula veck vid kanterna samt att man ser igenom pastan. Kavlar man för tjockt blir det för mastigt att äta. Jag är noga med att pudra med florsocker hela tiden, annars fastar det lätt!

Jag lägger pastan på tårtan och formar med mina händer lagom hårt.

Sedan skär jag bort överflödig pasta och då ser den ut såhär :)

Jag har sedan innan förberett ett fotbollsmönster. 

Färgar sockerpastan svart (blir  ljust grå i början). Skär ut mönstret och gör "sömmar" vid kanterna så det ser lite mer verkligt ut. Använder en sked till det, har inga specialverktyg än..


Sedan placerar jag ut mönstret så gott det går. Använder vatten som lim.

Använder skeden igen för att göra linjer mellan mönstret. 

Gör även lite grönt gräs :)

Sätter dit en 5:a som står för storleken på fotbollen :)

Klar!! Är nöjd :) Vet inte riktigt vad det är med den svarta färgen, men den blev lite mer åt det gråa hållet...
Man kan ju hålla på att dekorera hur mycket som helst, tex göra ett fotbolls/klubbmärke på.

Tårtan är fylld med vaniljkräm, grädde och hallonsylt. 

Imorgon tar jag med den till mina gamla kollegor :)

God kväll!!
/Faster Fia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar