Summa sidvisningar

måndag 25 november 2013

Leopard och Hello Kittytårta

Det har blivit en del tårtor de senaste veckorna. Henke säger att han inte borde äta mer bitar nu, men jag vill ju baka och träna för att bli bättre. Har kommit på en lösning: kakburk istället för tårtbottnar och fyllning, tränar alltså bara på dekorering och det är ju det roligaste :)

Testade att göra ett leopardmönster, tyvärr glömde jag helt bort att ta kort på hur jag gjorde. Jag var helt uppe i tänkandet! 


Fick inspiration från kitschcake.blogg.se/2008/may/

Är faktiskt ganska nöjd och det var inte jättesvårt. Pastan var dock väldigt torr så den va lite svår att jobba med. 

Så här gjorde jag: 
Jag delade in pastan i tre olika delar.

Del 1: den största delen, färgade med lite kakao. Blir den ljusaste delen. Denna delen kavlar jag sedan ut, men inte allt för tunt.

Del 2: Mycket mindre del. Färgar den i kakao så de blir bedydligt mörkare än del 1. Blir leopardens bruna fläckar. Rullar även denna delen som en korv.

Del 3. Lite mindre del än del 2. Färgar den svart och kavlar ut den, sedan lägger jag det runt "korven" från del 2.  
Precis som bilden nedan.

Jag skär tunna skivor/leopardfläckar och placerar ut på del 1. När alla fläckar är utplacerade så kavlar jag försiktigt så de går in i del 1 och blir helt slätt! 
Nu kan man täcka över tårtan :) 

Får ta bilder bilder nästa gång jag gör den här!

Nästa träningstårta blev med ett Hello Kitty motiv :)


Kanske passar till barnkalaset? :)

Nu - bröllopstårtor, dessertmästarna, kanal 5!

Go kväll!
/Faster Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar