Summa sidvisningar

onsdag 27 november 2013

Enkelt sätt göra en kupol/rund tårta, steg för steg!

Fick en fråga av en kompis hur jag gör för att få en rund topp på tårtan, som när jag gjorde min födelsedagstårta med blommor på. Kul att få frågor!! Så här gör jag: 

Om man vill göra en tex. Fotbollstårta är det fint att få en rundare topp/kupolform för att få bollformen.

Jag förbereder och skär ut 3 bottnar, två fyllningar och hårt vispad grädde.
Jag väljer en skål/bunke som passar till den form jag vill ha på tårtan. Idag valde jag ett durkslag, sedan lägger jag plastfolie i botten på durkslaget för att jag ska få upp tårtan lättare när den är helt klar.
Sedan börjar jag att bygga. Lägger ner en tårtbotten som blir toppen på tårtan samt en fyllning, min blev vaniljkräm. Jag brer inte ut fyllningen ända ut i kanterna eftersom jag ska täcka den men sockerpasta. Pastan kan förstöras om den får kontakt med krämen.

Över vaniljkrämen lägger jag även ett lager vispad grädde för att täcka igen "hålet" som blir när man bygger en tårta i en skål. 

 Sen lägger jag på nästa tårtbotten..

Och lägger grädde på det och..

...förbereder nästa botten vid sidan av och fyller den men sista fyllningen, hallonsylt. Jag vill att sylten riktigt ska gå in i tårtbotten, det är därför jag gör såhär. Brer inte helt ut i kanterna här heller.

Den här botten med hallonsylten lägger jag sedan över grädden, så att grädden och sylten möts :)


Över med plastfolien..

 .. Och en tyngd på så det pressas ihop lite, tog även på ett paket mjölk som tyngd. Sedan in i kylen, gärna över en natt/ eller så många timmar som en natt är ;)

 Här kan man se lite att det finns olika lager :)

Ikväll ska jag gör en fotbollstårta av det här. Hoppas att jag lyckas och hoppas att ni lyckas med er kupoltårta. Kommentera gärna om hur det har gått!!


/Faster Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar