Summa sidvisningar

lördag 1 mars 2014

Enkelt sätt att göra en väsktårta -steg för steg

Min mamma fyller år och hon ville ha en tårta till hennes kalas. "Jag vill inte ha någon slips på tårtan"- det va det enda jag utgick ifrån ;)

Jag har länge viljat göra en väsktårta och tänkte passa på att göra en när man har fria händer :) 



Här kommer en steg-för steg förklaring på hur jag gör! 

Jag skär en hel kaka på mitten och lägger de jämte varandra. Detta kommer att bli formen på tårtan. Denna kakan är bakade på en form som bara är 15 cm. Jag tror de blir snyggare om man gör en större form. 

Skär sedan ut bottnarna. Varje botten blir ju två delar. Man får vara noga med att skära dom jämna, annars kan fyllningen rinna ur lättare. 
Såhär kan det också se ut!

Sedan är det bara att börja fylla :)

Den är lite ostabil, då är det bra att plasta in och låta den stå ganska länge, gärna flera timmar, så fyllningarna sätter sig och blir fastare.

Sedan spacklar jag med smörkräm..

..Och täcker den med extra vit marsipan.

Nu till det roligaste- dekorationen.
Här gör jag dragkedjan i den skåran som är mellan bottnarna. 

Sedan gör jag små sträck samt drar svagt med en kniv över alla små sträck.

Jag målar skåran med silverfärg och gör även korsmönster över hela tårtan.

Formar två handtag...

.. Och trycker ner sidorna som sedan fästs mot väskan. 

Jag trycker upp en kant på handtagen medhjälp av fingrarna.
Rullar smala lång "snören".

Snörena limmar jag fast med vatten längs alla kanter.

Skär ut remsor längs kanterna och limmar fast handtagen.

Trycker dit pärlorna. Pänslar bara lite med vatten och trycker dit en pärla.

Gör en "flärp".

Gör ett märke till väskan. Eftersom det var mamma som fyllde år så skrev jag mor, man kan ju tex skriva dit ett riktigt väskmärke. Sätter dit resten utav pärlorna.


Klar!!

Tårtan är fylld med lemon curd med vispad grädde samt jordgubbsmousse, täckt och dekorerad med marsipan :)

Hoppas någon fick lite hjälp till sin väska :) 


/Faster Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar